fredag 13 januari 2012

Min reflektion kring boken "den svår fångade reflektion"

Den svår fångade reflektion:

Jag har läst färdigt den första boken i kursen. Det var inte direkt lättläst eller lätt att förstå författarens budskap och reflektera över.Men jag vill försöka skriva mina tankar, och tolkningar om boken:


Boken handlade om att utveckla och förändra, höja den pedagogiska kvaliten på förskola samt att utveckla oss själva i vår yrkesroll.
Boken uppmanar och poängterar vikten av att vara med om situationer där man vågar tappa kotroll och öva sig på att lita på det man inte känner.

Citat från boken "för att komma till nya strukturer krävs någon form av metod och någon form av medel för att distansera sig från gamla tankemönster och gamla strukturer. S.5.
Jag tror att syftet med reflektion är att utveckla sin kompetens ur sin egen vardag och förstå varför man handlar som man gör.
Den nya läroplaner Lpfö betonar vikten av vår syn på barnet utvecklas mot att se det kompetenta och nyfikna barnet. Hur tolkar jag detta? Hur tänker jag om barns lärande? Hur tänkte jag förr och hur tänker jag nu?
Det var mycket intressant att läsa om bilden och bild analys, som togs upp i andra delen av boken.s.13
Det väckte många tankar hos mig om bilden och dess makt.
På förskolan använder vi oss mycket utav digital fotografering när vi vill lyfta fram barns lärande och visa en utveckling. på  varje avdelning har vi hängt upp digital fotoramar där bilder av barns lek och utforskande roterar runt i ett bildspel. Barnen kan tillsammans med föräldrarna stanna upp och samtala kring lek och utforskande innan hem gång.
Vi använder bilder i arbetet med barnen att fånga deras tankar kring ett specifik ämne och se hur barn uppfattar i en bild. Vad den väcker för tankar och känslor och spinna vidare på det.
Ställer enkla frågor reflekterar tillsammans och lära av varandra.

Bilder är ett bra verktyg att använda när man vill ge barnen möjlighet att blicka tillbaka, att minnas och komma ihåg en speciell situation. När barnen ser sitt eget lärande, växer självkänsla, och självförtråendet.
Vi har använt bilder som en bra observationsmetod . Och har reflekterat över med arbeslaget. t.ex rutinsituationer på förskolan, samtal kring våra olika upplevelser och hur vi kan förbättra lärande miljön för barnen, och jobba vidare kring frågorna, vad vill vi lyfta fram i det pedagogiska verksamheten.
Jag vill ge citat som jag tagit till mig:
"Reflektion kan vara en process i vilken vi pendlar mellan handling, iaktagelse och tankar på olika nivåer och relatera dessa tillvarandra" S.180
Reflektion är en ständig process där jag ska försöka se händelser ur flera olika perspektiv. Om ett barn ska kunna lära sig och reflektera på ett bra sätt måste jag som pedagog skapa förutsättningarna. Det är genom reflektion hos individerna som kunskap bildas.
T.ex pedagogisk dokumentation ären metod vi använder för att synliggöra barnen som rika och kompetenta.Vi reflekterar kring det som skett för att kunna gå vidare i vårt arbete med barn. syftet med vår reflektion är att stimulera diskution av den egna verksamhet och därmed nytänkande.

Något som jag tyckte var jätte viktigt i sista kapitlet är arbetslagets betydelse.Att gemensamt reflektera över sin verksamhet, olika delar ger flera olika infallsvinklar. Var och en kan bidra med sina tankar, tolkningar och bidra med att utmana varandra.
Jag kommer att använda de redskapen som presenteras i sista kapitlet, genom att öva mig på dessa i planerade situationer.Att undersöka ett fenomen, skapa förståelse, gör en tolkning, dra en slutsats vägleda mitt handlandei praktiken.
Kapitlet Anna Lindh blev jag inte klok på .För mig känndes attden kapitlet hörde inte till ämnet.
Det var min reflektion om boken. Ni får gärna reflektera över min reflektion om ni har tid och lust.
2012-01-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar