När vi fick uppgiften om att att skapa en film i Imovie var det självklart för mig att jag skulle göra en film om ett projekt eller tema som vi jobbar med på min avdelning.
Jag hade en ide men jag visste inte riktigt hur jag skulle få ihop det med uppgiften.
Jag började läsa boken Manus och dramaturgi för film och det var till stor hjälp när sedan skulle jag få ner allt på papper.
Granath (2006) skriver att syftet kan se ut på många olika sätt men handlar alltid om varför man vill förmedla ett budskap till publiken och hur man vill att publiken ska hantera detta budskap(S.37).
Min tanke var att dramatisera en saga, eftersom barnen på min avdelning har haft ett stort intresse för drama, spela scen och teater och mycket rolllekar . Jag och min kollega tänkte ge barnen utmaningar och stötta dem med deras ideer genom att ha sagostunder med några barn och reflektera över innehållet i sagan tillsammans med de efteråt.
Det är roligt att se om deras förståelse för innehåll och budskap uppfattas bättre om man dramatiserar sagan än om man läser sagan.
En dag läste jag sagan tre små grisar till några barn och andra tillfället dramatiserade vi samma saga.
Jag insåg att med enkla medel kan sagostunden bli ett tillfälle för lärande.
Att barnen ska komma ihåg vad sagan handlar om och kunna återberätta.
För att kunna förstå en saga krävs av barnen en god förmåga att lyssna men ansvaret ligger på oss pedagoger att fånga deras intresse.
Det var jätte kul för mig att ett barn sa till mig om vi kunde spela teater utifrån boken tre små grisar.
Det var jätte spännande att lyssna på dem, hur dem tänker spela teater. Jag frågade dem om de ville klä ut sig eller måla ansiktet, eller göra gris maskar men dem ville inte klä ut sig och jag behövde inte förbereda mycket. Vi gick ut på gården jag tog med mig paddan och började spela teater på förskolans gård.
Barnen ville att jag ska vara vargen och jag deltog i filmen. När pedagogen deltar i dramatisering på så sätt skapar man gemenskap med barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar