söndag 21 oktober 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

 Vi lever i ett samhälle där den digitala tekniken är självklar del.
 På min arbets plats har jag redan märkt hur lätt det är att fånga barns intresse med hjälp av dagens teknik Ipad.
Mediers påverkan är stor idag på barnen, man kan sitta med 8 barn runt ipaden och använda en app tillsammans alla är aktiva och blir delaktiga.

Första raporten om små barns medie vardag:
"Medierådet(1990-2010) lanserade i oktober 2010 en unik raport, små barns användning och upplevelser av medier.
Raporten beskriver medie användningen hos barn mellan 2-9 år, och bygger på svar från 2000 tillfrågade föräldrar.Den gör en delraport av den stor undersökningen ungar och Medier men detta är första gången de allra yngsta barnens medievanor kartlagts. Raporten visar bland annat att 43% av två åringarna har använt dator och att spel är den vanligaste datoraktiviteten för barn mellan 2-9 år".
Jag tycker att det stämmer att barn har stor kontakt med olika former av medier, och det är något som är viktigt för dem. Barn på min avdelning pratar mycket om vad de har sett på Tv, vilken spel brukar de spela på datorn,och några barn hade redan haft  Ipads hemma och har spelat spel med Ipads.
 Ipad är en undebar verktyg att använda med barnen, genom lek och utforskand får de lära sig nya erfarenheter. De provar sig fram, tar hjälp av varandra och samarbetar.

"förskolans verksamhet ska utgå från barnen,väcka nyfikenhet och utmana barnen"

Vårt uppdrag blir att i förskolan erbjuda digitala verktyg som en naturlig del i barnens vardag.
Vi använder Ipads som en pedagogisk verktyg för pedagogisk dokumentation. Som pedagog har man tillgång till massa lär resuser. Båda barn och pedagog kan söka på internet söka nya kunskap och införmation.göra snygga presentationer med Pages och Keynote, och Imovie min favorit App!!

Ipaden, Detta är en fanatstisk digital verktyg för mig. Använder den jätte mycket båda med barn  och för mina dokumentationer. jag kopplar även upp ipaden till projektorn, visar barnens filmer,bilder på olika aktiviteter och jobbar med appar på en stor kärm.
Det blir en lustfyllt stund där barnen får större möjlighet att samarbeta och lösa olika uppgifter tillsammans och fler kan se vad som skeede på skärmen.

Medierådet (2010) små ungar & Medier

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar